شبهاتی درمورد شیعه(قسمت دوم)
درباره ی مباحث مرتبط با امام زمان(عج) و ظهور ایشان
طبقه بندی: ، ، |

21- چرا به امام چهارم زین العابدین می گویند؟

در مناقب می نویسد : شبی امام چهارم به نماز تهجد مشغول بود شیطان در لباس اژدهایی مهیب مقابل او آمد تا او را به خود مشغول کند و از خدا منصرف نماید و انگشت پای آن حضرت را بگرفت و فشار داد امام زین العابدین مانند جدش امیرالمونین (ع) هیچ توجهی نداشت و محو قرب پروردگار خویش بود به همین سبب منصب ((انت زینالعابدین )) به او ارزانی گردید.

22- چرا به امام باقر(ع) باقر می گویند؟

باقر ا بقر به معنی شکافتن است و چون حضرت امام محمد باقر (ع) علوم را به طور دقیق می شکافتند و مسائل و مشکل را حل می نمودند به ایشان باقرالعلوم می گویند.

23- چرا به امام صادق(ع) صادق می گویند؟

پیامبر خدا (ص) فرمودند: فرزندم جعفر را جعفر صادق نام گذارید چون بناست از نسل او فرزندی بوجود آید که به او جعفر کذاب می گویند.

سمی الامام صادق (ع) صادقاً لانه کان لایقول الا صدقا)) یعنی از این جهت امام صادق(ع) را صادق گویند که سخن نمی گفت مگر سخن راست.

24- چرا به امام موسی بن جعفر (ع) کاظم می گویند؟

کاظم از ((کظم)) به معنی فرو برنده خشم است و چون ایشان در مقابل دشمنان خصوصاً کسانی(واقفیه) که می خواستند در آینده امامت او را انکار کنند کظم غیظ می نمود به او کاظم می گویند.

25- چرا به امام موسی بن جعفر (ع) باب الحوائج می گویند؟

چون ایشان در زندگی بیشتر مواجه با سختی , زجر , تبعید , حبس , نا ملایم روز گار و شکنجه دشمن در سیاه چال زندان بودند بنابراین دعای حضرت در پیشگاه حضرت باری جل و علا درباره ی دوستانش سریعتر است.

26- چرا به امام رضا(ع) عالم آل محمد گویند؟

چون در مقابل خلفا مامون عباسی از همه عالم تر بود اما رضا (ع) هم در آن زمان می زیستند بنابراین در مقابل عالم عباسی (مامون) به امام رضا (ع) عالم آل محمد(ص) می گویند . قولی می گوید: چون در زمان امام رضا(ع) به به واسطه مناظرات حضرت با علمای مذاهب , علم و دانش آل محمد بر همگان روشن گردید به این جهت ایشان را عالم آل محمد نامیدند.

27- چرا به امام یازدهم عسکری می گویند؟

قاضی زنگنه زوز ی می نویسد: از این جهت به ایشان عسکری گویند که از فشار ظلم و جور بنی عباس ایشان را در میان عسکر (لشکر) جا دادند . در کتب اخبار می نویسند : چون حضت , عسکرو قوای غیر مرئی آسمانی خود را که همیشه مراقب مامور امر امام هستند به خلیفه نشان داد و قول دیگر گوید: چون امام عسکری (ع) 17 هزار نفر مسلمان ملازم او بودند و خود لشکری داشته است.

28- چرا به امام هادی (ع) و مام حسن عسکری (ع) عسکریین می گویند؟

شاید از این جهت باشد که آرامگاه این دو امام عزیز در محله عسکریه واقع شده است و یا به جهت اینکه زندگی این دو امام در میان عسکر(لشکر) بوده است و یا از این جهت که دو عسکر را بهم نشان دادند و یا چون محلی را که این دو امام در سامرا زندگی می کردند عسکر نام داشت.

29- چرا به حضرت مهدی(عج) قائم می گویند؟

امام باقر(ع) می فرمایند : زمانی که امام حسین (ع) کشته شد ملائکه عرض کردند خدایا ایا غافل می مانی از کسانی که حسین(ع) را کشتند , خدا به آنان وحی کرد دل خوش دارید به عزت و جلالم سوگند که از آنها انتقام می گیرم و لو بعد از زمانی .

پس خداوند امامان از نسل حسین(ع) را به ملائکه نشان داد و همه شاد گشتند بنابراین چون یکی از امامان قائم (ایستاده) در حال نماز بود که خدا فرمود: ((بهذا القائم انتقم منهم))یعنی با این قائم از آنان (قاتلان امام حسین(ع) انتقام خواهم گرفت ), قائم نامیده شد. امام جواد(ع) می فرماید: به قائم قائم می گویند: «لانه یقوم بعد موت ذکذه و ارتداد اکثر القائلین بامامته» به حضرت مهدی قائم می گویند چون بعد از آنکه یادش از میان مردم رفت و اکثر قائلین به امامت وی مرتد شدند قیام میکند.

30- چرا خداوند بعد از پیامبر 12 امام قرار داد ؟

اولاً باید گفت خیلی از پیامبران جانشینانی داشتند مانند هارون که جانشین حضرت موسی بود.

ثانیاً : امام باید باشد تا دین اصیل را از انحراف و کم و زیاد شدن حفظ نماید.

31- چرا خداوند باید امام را نصب کند و دیگران حق نصب امام را ندارند؟

چون نصب امام لطف و لطف هم بر خدا واجب است.

دلیل دیگر اینکه شان مقام امامت همان شان مقام نبوت است پس همانطور که نصب نبی بر خدا واجب است نصب امام هم واجب است دلیل دیگر اینکه قرآن نصب امام را صراحتاً به خدا نسبت می دهد و می فرماید: (( انی جاعلک للناس اماماً)) و در آیه دیگر می فرماید: (( و جعلناهم ائمه یهدون بامرنا)) یعنی ما آنها را ائمه قرار دادیم تا به امر و فرمان ما هدایت نمایند.

32- چرا پیامبر اسلام(ص) غدیر خم را برای نصب حضرت علی (ع) به ولایت عهدی انتخاب نمود؟

چند دلیل دارد که عبارتند از : 1- در آنجا آیه ((بلغ ما انزل)) نازل شد. 2- بیابان در آنجا بیابان وسیعی عنوان بهترین مکان برای مراسم سه روزه ی غدیر بود و جایگاه سخنرانی زیر همان درختان سرسبز و کهنسال که کنار غدیر وجود داشت در نظر گرفته شد که هم مشرف بر بیابان و محل تجمع مخاطبین بود و هم سایبان مناسبی برای ایراد خطابه بنظر می آمد.

33- چرا حضرت علی (ع) از حضرت آدم برتر است؟

زیرا حضرت آدم عصیان(ترک اولی) کرد ولی خدای سبحان در باره ی علی(ع) و خانواده اش می فرماید: (( ان هذا کان لکم جزاء و کان سعیکم مشکورا)) علاوه بر این خداوند حضرت آدم را در بهشت آزاد گذاشت و فقط از گندم ممنوع کرد ولی از درخت ممنوعه خورد اما حضرت علی (ع) در حالی که تمام نعمت ها بر او حلال بود از نان گندم نخورد.

34- چرا حضرت علی (ع) از حضرت نوح و لوط برتر است؟

قرآن می فرماید : زنان این دو پیغمبر خیانت کردند و در روز قیامت وارد جهنم می شوند اما حضرت علی (ع) همسری دارد که خشنودی او خشنودی خدا و خشم او خشم خداست.

35 - چرا حضرت علی (ع) از حضرت ابراهیم برتر است؟

زیرا وقتی حضرت ابراهیم گفت خدایا زنده شدن مردگان را به من نشان بده خطاب رسید مگر تو ایمان نیاوردی عرض کرد بلی ایمان آورده ام ولی می خواهم مطمئن شوم , اما حضرت علی (ع) جمله ای فرمود که دوست و دشمن آن را نقل می کنند و آن این است که (( لو کشف الغطاء ما ازددت یقیناً))

36- چرا حضرت علی (ع) از حضرت موسی برتر است؟

زیرا وقتی موسی(ع) دشمن(قبطی) شیعه خود را کشت و صحنه های ظلم را دید و از مظلوم دفاع کرد به او خبر دادند که طرفداران فرعون می خواهند تو را به قتل برسانند ((فخرج منها خائفاً یترقب قال رب تنی من القوم الظالمین)) او از ترس ی که داشت از مقر خارج شد و به سوی مدین رفت اما حضرت علی (ع) در لیله المبیت به جای پیغمبر خوابید و در بستر آن حضرت آرمید و حال خود را بی دریغ فدای پیغمبر کرد و (( و من الناس من یشری نفسه ابتغاء مرضات الله))

37- چرا حضرت علی (ع) از حضرت عیسی(ع) برتر است؟

زیرا حضرت عیسی(ع) وقتی می خواست به دنیا بیاید خدا به مادر عیسی خطاب کرد از خانه ی من خارج شو و وضع حمل کن اما زمانی که حضرت علی (ع) می خواست به دنیا بیاید به مادرش فاطمه بنت اسد خطاب شد که داخل خانه من شو وضع حمل کن.

38-چرا حضرت علی (ع) از حضرت سلیمان برتر است؟

زیرا حضرت سلیمان گفت : پروردگارا ملک و سلطنتی به من کرامت کن که سزاوار هیچ کسی بعد از من نباشد اما حضرت علی (ع) در باره دنیا و بیزاری از آن فرمود((قد طلقتک ثلاثاً لارجعه منها))

39- چرا حضرت علی (ع) از حضرت یونس برتر است؟

زیرا یونس(ع) بر اثر آزار مردم از آنها فاصله گرفت ولی حضرت علی (ع) با آن همه اذیت ها باز برای هدایت مردم بین آنها ماند و 25 سال در خانه نشست و خون دل خورد.

40- چرا با اینکه حق با حضرت علی (ع) بود و توان پس گرفتن آن را داشتند ولی 25 سال سکوت کردند؟

به جهت حفظ اساس اسلام , زیرا اگر حضرت علی (ع) در آن شرائط حساس که کفار و مشرکین به انتظار چنین روزی بسر می بردند که رسول خدا(ص) از دنیا برود و انها حمله خود را علیه مسلمانان آغاز کنند و از طرفی مسلمانان و اسلام مانند نونهالی بودند که تاب صدمات زیادی را نداشتند قیام می کرد . اسلام کاملاً به خطر می افتاد و شاید از بین می رفت.

41- چرا حضرت علی (ع) بعد از عثمان حکومت را پذیرفت؟

زیرا مشکلات جامعه ی اسلامی در آن زمان به اوج خود رسیده بود و حضرت علی (ع) از سوی مردم برای اداره ی حکومت و خلافت انتخاب شد و حکومت را پذیرفت . خود حضرت علی (ع) می فرماید: ((لولا حضور الحاضر)) یعنی اگر حضور حاضرین نبود و اگر به سبب وجود یاران , حجت بر من تمام نمی شد و... حکومت و زمامداری را نمی پذیرفتم . سر قبولی رهبری امت اسلامی از سوی حضرت علی (ع) جریان لزوم تعدیل اقتصاد و توزیع عادلانه در آمد سرانه و کار و اشتغال و نیز نحوه ی تقسیم اموال ملی و همچنین تسهیل اموال دولتی با سهام معین و مضبوط است تا ستمگر در اثر پرخوری مبتلا به سنگینی نشود و ستمدیده در اثر کم خوری و سوء تغذیه به تبعات تلخ آن گرفتار نگردد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






نویسنده : رضا فلاحتکار
تاریخ : 17 / 10 / 1391
ساعت :



مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ
Design By : Ashoora.ir









پایگاه جامع عاشورا